Interesting Story of Igboho Kingdom in Oyo State

Igboho plays significant role in the former Oyo Empire’s history. Although Oyo plays significant role in Yoruba history,  Igboho’s  contribution to the Oyo Empire’s durability cannot be ignored or forgotten. Gbage’s departure from Ilesha marked  the beginning  of  the Igboho people. After struggle for the chieftaincy, Gbage’s younger brother was crowned Owa. In an attempt to bring about peace, the (angry) elder brother fled the realm. Gbage Olabinukuro, the elder brother, departed  the Owa palace and established Ebiti, his own hamlet. To this new residence, he was accompanied by all of his admirers, including hunters.

During that historical period, the ancient Oyo Empire was invaded by Fulani. They made Alaafin Ofinran  and his people leave  their  house. Alaafin met Gbage, who had moved from Ilesha, when he arrived in Ebiti. Alaafin Ofinran said that Gbage  was strong,  charming man who possessed great strength when fighting or hunting. The relative  calm and tranquility of the community  astounded Alaafin Ofinran. After that, he asked who the head was—usually  referred to  as  Baale—and Gbage was  asked to  meet  with Alaafin. It was Gbage who greeted him.

After Kishi, they arrived at river (Sanya), where Alaafin’s wife gave birth to newborn boy named Tella Abisipa, or child born on  the route. Upon arriving to the center of Igbo-Oba, which is still known by that name today, the oracle informed them that they  would  be staying there. Two birds were battling on tree beneath which they were all sitting when the herbalist  was performing divination. One of the birds was an Igbo bird (Eye Igbo), and the other was an Oyo bird (Eye Oyo). After the two birds were  slaughtered, Ifa was offered their blood as sacrifice.

The names Igbo-oyo and Igboho were derived from these two birds, Igbo and Oyo. It was alleged that Alaafin Ofinran was  interred there. Following the deaths of around four Alaafin in Igboyo,  Tella Abisipa,  who was  born near the Sanya River  and later  became an Alaafin, declared his desire to bring the Oyo Empire’s seat of government back to  Oyo-Ile.

But the Oyo-mesi did not want him to return, so they brought some of the deformed and disabled people from the palace to Oyo-Ile.  When Alaafin’s emissary arrived, the disabled people pushed the emissary away by posing as spirits and telling him, “This place is  not your home. Go back.” Eventually, Alaafin sent Alepata and his hunter-like companions, Okere, Emo,  and Iloko, to investigate the spirits’ mystery. The Alaafin changed his name from Gbage to Alepata upon Alepata’s arrival  (return to Igboho) and  from that  point  on, people referred to Alaafin Abisipa as the monarch who arrests spirits (Oba-Amoro).

Eventually, Alepata and his hunters went with Alaafin Abisipa to Oyo-Ile along with the whole retinue. After conflict arose in Igboho during their roughly three-year stay in Oyo-Ile, Alaafin instructed Alepata  to return to  Igboho and  assume leadership of the group. To this day, Alepata has served as Igboho’s head. Igbope-Baale, Modeeke-Ònà Onibode, Booni-Ibabooni, Iyeye-Baale, Ago-IgiIsubu, Okegboho (smallest quarters)-Onigboho, Jakuta, Waala, Idi elegba, and Akitipa  are few more of the quarters in Igboho.